امیدواری برای حل مشکلات مردم فریمان با همکاری آستان قدس رضوی تولیت آستان قدس رضوی در فریمان: امام رضا (ع) مختص به زمان و مکان مشخصی نیست | شهید مطهری، شاگرد مکتب صادق آل محمد (ص) است کرامت برای همه محفل قرآنی «دختران رضوی» ویژه دهه کرامت ۱۴۰۴ در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد درس‌هایی از نهج البلاغه | صلاح مردم شاهچراغ، امین ولایت | جلوه‌هایی از حیات بابرکت حضرت احمدبن‌موسی (ع) «ایرانِ امام‌رضا(ع)» و رسالت هنر دینی در آیینه حرم قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی: پیوند تعلیم و تربیت با فرهنگ رضوی مستحکم است «امیرالمومنین (ع)، معیار زندگی و الگوی حکمرانی» شعار دهه ولایت و امامت ۱۴۰۴ انتقال موزه ملی قرآن به سعدآباد عکس‌های باکیفیت از حرم امام‌رضا(ع) اجرای مراسم سنتی «طبق دسترخوان» زائران اردوزبان در حرم امام‌رضا (ع) به‌مناسبت دهه کرامت ۱۴۰۴ آغاز دریافت حضوری ارز ویژه حج از امروز (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) درباره فضایل نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده رونمایی از آلبوم «شاه خراسان» در مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) آموزش قرآن به روش مهدالرضا(ع)، از سنین پایین در کشور توسعه می‌یابد جلوه‌ای زیبا از عشق به قرآن | اجتماع ۵ هزار نوگل قرآنی در صحن پیامبراعظم(ص) حرم مطهر رضوی + ویدئو
سرخط خبرها

برگردان مترجم مشهدی از رسالهٔ برجستهٔ ارسطو | «دربارۀ شعریّات» ترجمه‌ای نو از «بوطیقا»ست

  • کد خبر: ۱۸۲۲۲۴
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
برگردان مترجم مشهدی از رسالهٔ برجستهٔ ارسطو | «دربارۀ شعریّات» ترجمه‌ای نو از «بوطیقا»ست
غلامرضا اصفهانی برگردان فارسی دیگری از «بوطیقا»، اثر پرآوازه و مهم ارسطو، فیلسوف بزرگ یونان باستان، ارائه داده که نشر «شب‌خیز» به‌تازگی آن را چاپ و منتشر کرده است.

امیر خضرایی‌منش | شهرآرانیوز؛ اخیراً ترجمۀ فارسی تازه‌ای از بوطیقای ارسطو، به خامۀ مترجم مشهدی، غلامرضا اصفهانی، منتشر شده است.

شاید نخستین پرسشی که در پی شنیدن این خبر به ذهن می‌آید این باشد که «باز هم ترجمۀ دیگری از بوطیقا؟» اما این اتفاق منحصر به ایران نیست و در بسیاری زبان‌ها، ازجمله انگلیسی و فرانسه، بوطیقا بارها ترجمه شده و همچنان هم می‌شود. درواقع، تعداد ترجمه‌های فارسی این اثر، در مقایسه با، مثلاً، ترجمه‌های انگلیسی آن، بسیار اندک است.

بوطیقا احتمالاً پرخواننده‌ترین/ خوانده‌شده‌ترین اثر ارسطوست، رسالۀ ناتمامی که در آن معلم اول از «شعر و انواع آن» بحث می‌کند، خاصه آن نوع از شعر که ما امروزه آن را ادبیات دراماتیک نامیده‌ایم.

نخستین ترجمۀ فارسی بوطیقا، که همچنان یکی از بهترین و دقیق‌ترین ترجمه‌های این اثر در فارسی است، قریب به هفتاد سال پیش در انگلستان منتشر شد. سهیل افنان، مترجم دانشور آن، بوطیقا را از اصل یونانی به فارسی برگرداند، و اندکی بعد، کمابیش هم‌زمان باهم، ترجمه‌های عبدالحسین زرین‌کوب و فتح‌الله مجتبائی از راه رسیدند که از فرانسه ‌و انگلیسی ترجمه شده بودند. طرفه آنکه ترجمه‌های فارسی بعدی از این اثر، در تمام این سال‌ها، هیچ‌کدام اهمیت و جایگاه این سه ترجمۀ نخستین را نیافتند.

دربارۀ شعریات، نامی که مترجم فارسی دربرابر عنوان اصلی اثر ارسطو برگزیده، از جهاتی، با بسیاری از ترجمه‌های پیشین بوطیقا متفاوت است. این ترجمه، دست‌دوم‌بودنش را، حتی روی جلد کتاب، جار می‌زند! زیر نام ارسطو، نام مترجمان انگلیسی اثر، سث بنردتی و مایکل دیویس، آمده است. درواقع، غرض اصلی مترجم فارسی اصلاً برگرداندن خوانش بنردتی و دیویس از ارسطو به فارسی بوده.

این‌دو، خاصه بنردتی، از شارحان برجستۀ فلسفۀ یونان باستان بوده‌اند، و از بنردتی همواره به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین شاگردان لئو اشتراوس یاد شده است. مایکل دیویس نیز، در کنار آثار فراوانش، اثری مستقل در شرح بوطیقای ارسطو دارد.

یکی از ویژگی‌های ترجمۀ آن‌ها از بوطیقا، پیوندانی است که به ترجمه افزوده‌اند، که در ترجمۀ فارسی نیز آمده است. در این پیوندان، آن‌ها ترجمۀ قطعاتی را در سایر آثار ارسطو، که به‌نحوی به بوطیقا مربوط می‌شده، آورده‌اند. یادداشت‌های فراوان و مهم آن‌ها در پای خود متن بوطیقا دیگر ویژگی این نسخه است. و بالأخره باید از مقدمۀ شگفت‌انگیز دیویس بر کتاب گفت که به‌راستی خوانشی یکسر نو از اثر کلاسیک ارسطو به‌دست می‌دهد، خوانشی که البته محل‌مناقشه نیز بوده و برخی از اهل تخصص خرده‌هایی نه‌چندان کوچک بر آن گرفته‌اند. در پیشگفتار مترجم فارسی به این انتقادها هم اشاره شده است.

به‌هر‌روی، این ترجمۀ بخصوص از بوطیقا اتفاقی فرخنده در فارسی است، و ای کاش تکانی به بوطیقاپژوهی فارسی نیز بدهد، که گویا دیری است در خواب زمستانی مانده.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->